Unik-Art © 2011 • Privacy Policy • All rights reserved

• Kontakt»

Ole Mejlvang Hedeager

Grønnevænget 6

8765 Klovborg

Tlf; 29938877

e-mail; ohedeager@gmail.com 

 

Karikatur eller portræt 

En karikaturtegning eller portrættegning, er den perfekte gave til f.eks fødselsdag, bryllup, konfirmation, polterabend, messe, butiksåbning, jule gaveide, dyrskue, 

storcenter, arrangement, Åbent hus, fest,  personale,

o.s.v ....

 

 

Underholdningen til:
Messer
PR arrangement
Temadag
Produktpræsentation
Julefrokost
Reception
Teambuilding
Polterabend
Trækplaster
Gave
invitation
Julekort
Bryllup
Mærkedag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VELKOMMEN TIL UNIK-ART, PORTRÆTTEGNINGER, PORTRÆTMALERI,

KARIKATUR, TEGNING AF KÆLEDYR OG ILLUSTRATION ....

 

 

Når jeg laver karikaturtegninger  bestræber mig på, at de skal se sjove og velligende ud,

men ikke gøre folk til grin. Karikaturen kan laves enten i sort hvid eller farve,

med mange detaljer eller i mere "skitseagtig" version.

Jeg laver karikaturer enten fra foto eller live og til mange foremål.

Jeg har igennem tiden lavet karikaturer til brudepar, rund fødselsdag, invitaiton, jubilæum,

konfirmation eller gave når der skulle være en unik og anderleds opsigtvækkende gave

til manden eller kvinden der har alt.

 

 

 

Jeg tegner også "Live"

 

 

Festlig underholdning med glad karikatur

UnikART® er betegnelsen på et unikt og anderledes live underholdningskoncept. Professionel og glad karikatur

vækker begejstring i erhvervslivet og privat. Der leveres karikatur af høj kvalitet og finish. Underholdningen bruges

til enhver type erhvervsarrangement - men private fester bookes også.

 

(50 års fødselsdag karikatur givet som gave)

 

 

Jeg leverer karikaturer og portrættegninger af høj kvalitet og finish.
En live karikatur eller portræt tager mellem 10 - 15 minutter at lave.
Det er fascinerende og underholdende for publikum at følge med i, hvordan tegningen vokser frem på papiret.
Under et arrangement tegnes udelukkende personens ansigt.

 

 

 

   

 Karikaturer af kendte, lavet i pastel på valourpair i str. A3. Af Kim Larsen, Obama og Harry Potter

 

     

Karikaturer af kendte, lavet i pastel på valourpair i str. A3. Af Daniel Craig,Will Smith og Mads Mikkelsen som struensee

 

 

     

Karikaturer af kendte, lavet i pastel på valourpair i str. A3. af George Clooney og Pia Kjærsgaard og Will Smith

 

 

 

 

   

 Karikaturer af kendte, lavet med blyant i str. A3 på almindeligt tegnepair af Mr. Bean, Robert Pattinson og Marilyn Monroe

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

(Caricature of the same man..as young and old..by; Ole Mejlvang Hedeager. www.unikart.dk, Pastel on paper)

 

 

 

 

 

Karikatur lavet med pastel på hvid velour papir i str. A3, til julegave, konfirmation, sølvbryllupsgave, invitation til fødselsdag, fødselsdagsgave, jubilæumsgave

 

 

 

 

  

 

  

  

 

Karikaturer lavet med blyant i str. A3 på almindeligt tegnepair farvelagt med farveblyanter af brudepar, sølvbrylluppar, indbydelse og invitation til bryllup

 

 

 

 

 

     

 

 

 Karikatur lavet med blyant i str. A3 på "almindeligt tegnepapir"  med graphite af fødselsdagsbarn...

 

 

 

 

   

 

 

Karikatur lavet med pastel på velour papir i str. A3, af fødselsddagsbarn, jubilæums markering, arbejds jubilæum...

 

 

 

jubilæums markering i firma

 

 

 

Ældre karikaturere....

 

   

Karikatur lavet med blyant i str. A3 på almindeligt tegnepair farvelagt med farveblyanter til fødselsdag...

 

   

 

 

 

Karikatur lavet med tablet (Computer) efter håndlavet skitse og derefter farvelagt på computer i photo-shop...

,

 

Arrangementer / Inspiration
karikatur kan bruges succesfuldt til at løfte et arrangement + karikaturer bruges i alle mulige sammenhænge for at skabe opmærksomhed ved særlige lejligheder::

  

Eksempelvis messer.....
MTHS : Messedeltagelse er en dyr PR investering.
Standende kæmper om de besøgendes opmærksomhed.
Mange firmaer har produkter, der ikke kan stå alene, men som
kræver et element af liv og utraditionel nytænkning i standens præsentation.
Karikaturtegning er et element, der tiltrækker liv
og opmærksomhed, men som samtidig tillader medarbejderne
at koncentrere sig uforstyrret om salget på standen.
Besøgende får desuden en gave med hjem, som de har lyst
til at beholde og endda hænge op i deres eget firma eller privat - udstilleren investerer i en langtidsvirkende goodwill.

 

 

 

Tutorial omkring karikturtegning

Frit oversat til dansk

Kilde; (http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.tomrichmond.com/blog/2008/02/14/how-to-draw-caricatures-1-the-5-shapes/&prev=/search%3Fq%3Dkarikatur%2Btutorial%26hl%3Dda%26biw%3D1024%26bih%3D594%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=RNnmT6SxFdDesgblz5iKAQ&ved=0CEkQ7gEwAA)

 

 

Første del: grundlæggende teori og de ​​fem figurer

 

Dette er den første af en serie af artikler vil jeg skrive her på MAD Blog om mine teorier, metoder og processer vedrørende hvordan man tegner caricatures.A masse af disse oplysninger er en del af, hvad jeg underviser mine temaparker kunstnere, så det er afledt dels fra tilgang gør levende, hurtig-tegne karikaturer. Men alt dette kan anvendes til mere atelier orienteret karikatur arbejde, og jeg har også tilføjet punkter og begreber direkte fra mindre tid med begrænset verden af ​​karikatur illustration. Derfor er dette ikke instruktion for bare live karikaturtegner, men for enhver kunstner er interesseret i karikatur til ethvert formål.

 

Disse slags ting altid starte ud med en definition, men "karikatur" er en hård ting at sætte i bås i en enkelt sætning. Hvordan kan du, når ordet omfatter de elegante, minimalistiske linier af Al Hirschfeld til de overdådige, værdi og farve gennemblødt malerier af Sebastian Kruger til de grafiske og geometriske collager af David Cowles og alt der imellem? På trods af de vilde forskelle i stil og teknik, "karikatur" er det mærke, der er placeret på en af ​​disse kunstværker uden tøven. Selvfølgelig er der en forbindelse ud over en almindelig teknik, skole eller format. Så, hvad er de universelle elementer, alle karikaturer har at identificere dem som karikaturer? Jeg vil sige, at der er tre væsentlige elementer, der går stil og medium og skal være til stede i en karikatur:

 

Portræt-Hvis du ikke kan fortælle, hvem det formodes e en karikatur.

Statement-Jeg tror, ​​en karikatur skal editorialize på en eller anden måde. Kunstneren skal forsøge at sige noget om emnet. Det kan være noget at gøre med den situation, emnet er tegnet med, kan det bare være en spiller på deres personlighed gennem udtryk eller kropssprog, kan det være en simpel, som gør visuel grin med nogle aspekter af deres personlighed eller billede. Overdrivelse selv kan opnå dette i nogle tilfælde. De bedste karikaturer sige noget mere om emnet, end at de har en stor næse.

 

Ved min "definition", karikatur en vellykket derfor ligner emnet, er overdrevet i forskellig grad og har også noget at sige om emnet ... en slags redaktionelle kommentar. I "live" karikatur på en temapark, er, at tredje punkt ofte slået ned eller ignoreret fuldstændigt, men i tilfælde af karikaturer til illustration, er det en vigtig del.

Undervisning Nogen at se

 

Jeg har arbejdet med unge Karrikaturtegnere på forlystelsesparker i over to årtier nu, og jeg har lært en meget vigtig lektie ... det er umuligt at undervise nogen til at tegne karikaturer. Jeg kan lære dem til at gøre ... det er ikke så svært. At lære, hvordan et ansigt ser ud og virker ved at lære anatomi, hvordan udtrykket ændrer de funktioner, hvordan den vinkel ansigtet er på ændringer i opfattelsen af ​​funktioner, hvor håret vokser og falder om hovedet ... dem er ting, der kan læres. Tegne karikaturer, på den anden side, er meget mere om at se, hvad der gør en person foran dig unik og personlig fortolkning, end det handler om at gøre gode, trygge mærker på papiret. Jeg kan forklare nogen præcis hvordan man tegner en cirkel, men hvis jeg placerer en cirkel før dem og bede dem om at tegne det, og de tegne en firkant ... Nå, det handler om at se og ikke tegne. Evnen til at se, og efter at evnen til at overdrive, hvad du se humoristisk effekt i en karikatur ..., der skal udvikles. For de fleste betyder en masse tegning og en masse at se.

 

Har du nogensinde gået sammen i storcenteret eller hvis nogensinde, og kommer der nogen med nogle skøre, utrolig forskellig ansigt, måske idræt en gigantisk næse eller en Cro-Magnon pande eller nogle andre åbenbart out-of-the-ordinære funktioner? Karrikaturtegnere har en betegnelse for den slags ansigt ... det kaldes en "kronede dage". Tænk over det et sekund ... hvorfor er det ansigt, så moden til karikatur i forhold til den næste fyr? Er de funktioner, virkelig så anderledes? Hvis du tog en lineal og målt størrelsen af ​​Mr. Shnozzes næse i forhold til Mr. Normal, ville forskellen være minimal. Så hvorfor er han så let? Fordi du ser en forskel er baseret på perception, og som giver dig din springbræt til en karikatur. En observation af, hvad der gør denne person anderledes end "normale", og du er slukket og kører. De åbenlyse funktioner er nemme observationer ... det er Johnny og Susie Normal eller, endnu værre, Johnny og Susie Supermodellen, der er udfordringen. Det er her at udvikle en evne til at "se" bliver vigtigt. Der er ingen ansigt, der trodser karikatur, du bare nogle gange nødt til at grave lidt dybere for at finde nøglerne til at låse vanskeligere puslespil. I karikatur, "Øvelse gør mester", det gamle mundheld om, har aldrig været sandere. Evnen til at se, ikke springe op natten over, og jeg ofte fortælle ivrige unge Karrikaturtegnere de har omkring 500 eller deromkring dårlige karikaturer i dem, at de er nødt til at trække ud, før de begynder at mærke de små ting, der skjuler sig inde i "almindelig" ansigt.

 

Selv om jeg siger det er "umuligt" at lære nogen at tegne karikaturer, er det ikke umuligt at hjælpe dem med at udvikle deres evne til at tegne dem. Der er mange måder og teknikker til at hjælpe en kunstner udvikle deres evne til at se hvad der er foran dem, erkende, hvad der gør, hvad de ser unikke og derefter forstærke som enestående at skabe en succesfuld karikatur. Der er generelle begreber, der gælder for den overordnede strategi for en karikatur samt specifikke tricks og tips for de enkelte funktioner og vigtige, vigtigste elementer, at jeg vil blive deler over flere dele i denne serie af artikler.

De fem figurer

 

Det menneskelige ansigt opfattes af mange som en utrolig kompleks objekt. Der er omkring 52 muskler i ansigtet, afhængig af din kilde, og det er kategorisering. Alder, køn, race, udtryk (ansigt er i stand til omkring 5.000 udtryk) vægt og miljø kan alle spille en rolle i udseende og opfattelsen af ​​en given pålydende. Lyder temmelig kompleks. Ikke rigtig. Hver bygning, uanset hvor kompleks, starter ud med et fundament og ramme. Kig på denne enkle tegning:

 

 

 

Vis, at tegning til noget menneske i verden og spørge dem, hvad det er. Spærring af en sprogbarriere, vil de fortælle dig det er "et ansigt". Ingen andre nødvendige oplysninger. I den mest enkle form er det menneskelige ansigt består af kun fem enkle former:

 

 

Placer disse figurer i deres rette sammenhæng, og du har et menneskeligt ansigt. Det er virkelig så simpelt. Tegning figurer præcist, så de genkendelig repræsenterer forbehold funktioner, er grundlaget for en god lighed. Ud over dette er der intet, men detaljerne ... ting som smilehuller, rynker, øjenvipper, kindben, osv. De er udsmykning til din bygning ... mølleværket, møbler og gardiner, der gør stedet unikt og fyldt med liv. Uden at det stærke fundament, men kan det hele falder sammen.

 

Hvad der har at gøre med karikatur? Alt. Jeg nævnte et enkelt ord i det sidste stykke, der virkelig er hemmeligheden bag karikatur som helhed uanset hvad teknik eller tilgang du har til hensigt at øve:

 

FORHOLD

 

Det er manipulation af forholdet mellem disse fem enkle former, der skaber fundamentet for din karikatur. Faktisk ville jeg argumentere for, at 90% af hele karikatur bor i, hvordan du forholder dig disse fem enkle former til hinanden. Det er det fundament, hvorpå resten af din bygning er bygget, hvor den virkelige magt overdrivelse realiseres. Gør det godt, og næsten alle de tunge løft er færdig, resten blot at henvise til detaljer. Hvad mener jeg med "Forhold"? Jeg mener afstandene mellem de fem former, deres størrelse i forhold til hinanden, og de ​​vinkler de er på i forhold til midteraksen af ansigtet. Distance. Størrelse. Angle.

 

I traditionel portrætter, er hovedet opdelt i "klassiske proportioner" (vi kommer ind i det mere næste gang), hvilket betyder forholdet mellem de funktioner er inden for en bestemt, accepterede afstand, til hinanden, størrelse og vinkel i forhold til ansigt og hoved form. Du opnår dit portræt i et klassisk portræt, i sin mest basale form, ved korrekt at tegne figurer og derefter de oplysninger om de enkelte funktioner i henhold til modellen i foran dig, mens der opholder inden for rammerne af den "klassiske" proportioner. Selvfølgelig hvert ansigt varierer minutiøst her og der, men du stadig ikke bevæger sig langt fra den klassiske formel. I en karikatur, som et portræt, er ligheden også opnået ved at trække de funktioner, som de virkelig ser ... men du ændrer forholdet mellem de funktioner baseret på din opfattelse af ansigtet. De relationer, du skifter er som jeg nævnt før: afstand, størrelse og vinkel. Kig på disse meget simple tegninger, der viser, hvordan du kan ændre forholdene for de fem former og skaber meget forskellige karikaturer:

 

 

Ingen detalje, og alle figurerne er dybest set den samme med undtagelse af hovedform (igen, mere om det senere ... meget mere), men alle er helt anderledes, og når detaljerne er tilføjet vil gøre for meget forskellige karikaturer. Forskellen er forholdet mellem de funktioner, og hvordan de er blevet overdrevet og ændret. Karikatur handler ikke om at vælge en funktion og gøre det større, det handler om alle de funktioner sammen, og hvordan de relaterer til hinanden.

 

Her er nogle hurtige undersøgelser af de 5 figurer nedenunder nogle karikatur skitser:

 

 

 

Forholdet varierer i afstand, størrelse og vinkel fra hinanden. Jo større forskelle er fra "klassiske" proportioner, jo mere overdrevet karikatur. Det er meget lettere at se forskelle, når detaljerne er fjernet, og kun de 5 figurer er tilbage. Det er også meget lettere at skabe disse forskelle på dette enkle, grundlæggende niveau. Det er nemt at blive fanget i detaljer, når de vigtige oplysninger hviler under rendering.

 

Hvordan kan man bestemme den "rigtige" ændringer for at gøre til en given persons funktion relationer at gøre en god karikatur af dem? Nå, det er det trick, er det ikke? Det er var den irriterende "se" kommer i. I sin bog "How to Draw Karikaturer", Lenn Redman bruger et begreb kaldet "The Inbetweener" som grundlag for næsten hver observation. Det er dybest set de klassiske portrætter relationer, der anvendes som referencepunkt for at gøre observationer. Hver karikatur begynder med de bemærkninger, kunstneren gør om emnet, og hvordan deres bestemt ansigt opfattes af dem. MAD legende Mort Drucker er blevet citeret for at sige, at der ikke er "en rigtig måde" at karikere et emne. Enhver givet emne kan have flere forskel fortolkninger med hensyn til overdrivelse af forholdet mellem deres funktioner ... og hver kan være lige så vellykket som den anden. Det er en af ​​de unikke ting ved karikatur som en kunstart. Portrætkunst er dybest set absolut ... Din tegning enten ligner den person, med de korrekte funktioner, proportioner og relationer, eller det ikke. Karikatur er subjektive til et punkt. Det kunstnere Målet er at tegne, hvordan de opfatter ansigtet, og overdrive denne opfattelse. Resultatet kan være anderledes end hvordan andre opfatter det ansigt, men hvis de tre elementer, vi beskrev i vores definition er til stede er det stadig en vellykket karikatur. Hirschfeld bruges til at sige, at han engang tegnede Jimmy Durante uden en næse overhovedet, men det var stadig genkendelig som Durante.

 

Det er ikke til at sige, at enhver observation er passende ... efter alt hvad du kan ikke give nogen med en lille, knap næsen en gigantisk kartoffel schnozz og kalder det "overdrivelse". Det er ikke overdrivelse, det er DISTORTION. Du kan dog vælge ikke at overdrive næsen sin lidenhed, men hellere finde noget andet at overdrive. Det er karikaturtegner opgave, at finde, hvad det handler om motivets ansigt, der gør det unikt og ændre disse relationer til at overdrive, at egenart.

 

Næste gang vil vi dykke dybere ind i de relationer funktioner, hvad man skal kigge efter, og nogle regler at følge, når at ændre disse forhold, der vil gøre resten af ​​ansigtet falde på plads.

 

Denne "hvordan man tegner karikaturer" tutorial, og andre af samme serie på denne hjemmeside er en del af en komplet bog om tegne karikaturer, lever og i illustration, The Mad Art of Karikatur titlen!